Mag je cd's/ dvd's legaal branden als je de cd/dvd in het verleden gekocht hebt maar kwijt bent?

Ik heb de cd's in het verleden gewoon gekocht, maar sommigen ben ik kwijt geraakt en ik vroeg me af of je deze legaal bij mag branden van een andere cd/ dvd (die je voor dat doeleinde even van iemand leent)

8 maanden geleden
in: Software
TurfGraver
8 maanden geleden
Als je aankoopbewijs nog hebt wel.
crispy
8 maanden geleden
Nee. Kwijt kan alles zijn: verkocht of echt kwijtgeraakt of dat die kapot is gegaan.
Wie zegt dat je het niet aan die vriend hebt verkocht waar je het daarna van gaat lenen om een nieuwe te branden.
Anna89
8 maanden geleden
Ja maar als je echt zeker weet dat ie gewoon kwijt is en niet bij iemand anders beland.
Anna89
8 maanden geleden
Dus eigenlijk moreel wel legaal omdat ik de cd echt eerder heb gekocht en niet aan een ander heb gegeven.
Maar wettelijk niet legaal.
Daar komt het op neer?

Antwoorden (1)

Voor jezelf een kopie maken van een film of muziek cd of dvd mag. Je mag geen kopie verkopen, cadeau doen of anderszins openbaar maken of online zetten.

Als je de kopie had gemaakt van je eigen cd voordat je die kwijt raakte, was dus gewoon legaal. Na het maken van de kopie het origineel verkopen, is ook legaal.

Officieel is het niet toegestaan om een cd van iemand te lenen en dan een kopie te maken voor jezelf, maar als het om 1 kopie gaat is er niemand die dat merkt. En aangezien je de cd eerder wel al hebt gehad, loopt de artiest er in feite ook geen inkomsten door mis.
8 maanden geleden